Fade-overgangen in een film: wanneer gebruik je deze?
Aangenomen wordt dat als een kijkers een fragment of overgang van scène naar scène opmerkt, zij niet langer opgaan in het verhaal van de film. Soms is het echter beter om de aandacht op overgangen te vestigen, omdat ze het publiek visuele informatie geven die helpt bij het verhaal. Als fades bijvoorbeeld correct worden gebruikt, kunnen ze kijkers meer meer bij het verhaal betrekken dan een traditionele overgang. Wat is een fade? Fades worden gebruikt sinds het begin van het filmmaken. Fade-overgangen worden traditioneel fade-out en fade-in genoemd. Het zijn geleidelijke overgangen waarbij een scène van zwart of naar zwart vervaagt. Er is ook een vergelijkbare overgang die overvloeiingen wordt genoemd, ook wel crossfades genoemd. Oplossen worden gebruikt om de ene scène langzaam naar de andere over te schakelen. Het is in wezen wanneer de huidige scène overgaat in de volgende. Doorgaans werden in de beginjaren van het filmmaken vervagingen gebruikt en deze werden door veel filmmakers beschouwd als een gedateerde techniek. Er zijn echter tal van moderne voorbeelden van vervagingen en oplossingen die voor een groot effect richting de kijker worden toegepast. De aandacht van de kijker wordt dus gevestigd op de betreffende overgang. Bij correct gebruik kan de fade de aandacht trekken om de plot en emotionele impact van de scène te bevorderen. Vervagingen kunnen een verandering van tijd laten zien. Je kunt hiermee dus ook de gedachte van de kijker sturen. Toon een verandering in tijd en tijd Fades kunnen dus ook worden gebruikt om uw publiek te laten weten dat er een enorme verandering is in de tijdlijn van de film. Het kan worden gebruikt om vooruit of achteruit te springen. Het is een visuele manier om de kijkers te laten weten dat er een verandering in tijd is, zonder dit expliciet te vermelden. Omdat ze de aandacht van de kijker trekken zijn fades dus ook effectiever in het laten zien van een drastische sprong in de tijd. De gedachte van de kijker sturen Overgangen kunnen ook worden gebruikt om de gedachte van de  kijker te sturen. Gebruik van visuele filmtechnische trucks werkt altijd beter dan een verandering vertellen. In de Amerikaanse horrorkomedie The Lost Boys uit 1987 bijvoorbeeld, is er een scène in de film waarin de hoofdper- soon, Michael, een fles bloed krijgt aangeboden van een bende vampiers. Micheal denkt dat het alcohol is, drinkt het en begint te hallucineren, Vervolgens verandert hij in een vampier. Regisseur Schumacher gebruikt overvloeiers tussen scènes om het publiek het hallucinerende gevoel te geven dat Micheal in de scène voelt. Schene-overvloeiers kunnen bijvoorbeeld ook worden gebruikt om te laten zien waar een personage van droomt terwijl deze slaapt. Als je een personage hebt dat PTSD heeft van een oorlog waarin deze heeft gevochten, kun je de beelden van de oorlog over het slapen- de personage heen laten verschijnen. Het is een manier om te laten zien dat de oorlog nog steeds invloed heeft op het personage zonder het door middel van dialoog te hoeven zeggen. Bereik parallellisme Fading kan scènes nauwer met elkaar verbinden dan bij een traditionele cut. Omdat een fade wordt opgemerkt, zal de kijker meer aandacht besteden aan de overgang. De overgang kan worden gebruikt om meer emotionele impact aan het verhaal toe te voegen en parallellisme te bereiken. Parallellisme wordt vaak gebruikt om van de ene tijdsperiode of locatie naar de andere te springen. Hoewel vervagen niet de enige manier is om parallellisme te bereiken, is het een van de klassieke manieren om dit te doen. Een voorbeeld van parallellisme zou kunnen zijn het starten van een documentaire over de vreselijke omstandigheden die vee hun hele leven doorstaan, en vervolgens vervagen in een gezin dat een lekkere maaltijd eet, inclusief rundvlees. Het verbindt scènes effectiever met elkaar dan een traditio- nele snit, omdat sneden meestal onzichtbaar zijn. De handeling van het vervagen verbindt deze twee scènes met elkaar, waaruit de kijker de symboliek kan afleiden waarom deze twee opnamen aan elkaar zijn vervaagd. Bron: Sean Berry Sean Berry is een blogger.