Hoe je de kwaliteit van licht kunt regelen
Er is een oud axioma in de kunstwereld: een goede kunstenaar is de meester van hun gereedschap. Een groot kunstenaar is de meester van hun medium. Als filmmakers is een van onze mediums licht. Hoe briljant de artiest ook is, hoe perfect de kadrering ook is, als het licht in je opname niet goed is, is je opname niet goed. Een van de belangrijkste ingrediënten voor het correct belichten is om de kwaliteit van het licht correct te krijgen. Dus, wat betekent kwaliteit als je het over licht hebt, en hoe kun je het regelen? Hard of zacht Als je het over licht hebt, verwijst kwaliteit niet naar goede of slechte kwaliteit. In plaats daarvan is lichtkwaliteit een technische term die verwijst naar of licht hard of zacht is. Sommige mensen denken dat hard en zacht verwijzen naar de intensiteit van een licht en denken dat een hard licht een helder licht is, en zacht licht betekent zwak licht, maar dat is niet het geval. Hard licht werpt een harde schaduw en creëert een duidelijke, scherpe grens tussen licht en duisternis. Het tegenovergestelde, zachte licht, gaat geleidelijk over van licht naar donker zonder duidelijke rand. De een is niet beter dan de ander, maar het is belangrijk om te weten wanneer en hoe je elke stijl moet gebruiken.
Portret van een schattig katje genomen met helder, zacht licht. Een witte papieren zak werd als diffuser gebruikt en de witte muren en het plafond van de kamer als reflectoren.
Uitsnede van een portret van bassiste Eliza Rector dat hard licht gebruikt. Dit beeld werd met een klein lampje verlicht dat in de kamer was geplaatst.
Kwaliteit beheersen Dus hoe controleer je de kwaliteit van het licht? Om de uitstraling te krijgen die je wilt, is het eerst belangrijk om te begrijpen dat hoe kleiner het licht voor uw onderwerp lijkt, hoe harder het licht is. Met andere woorden, hard licht komt van bronnen die er klein uitzien. Zacht licht komt van bronnen die groot lijken. Dit kan enigszins verwarrend zijn, omdat het niet uitmaakt hoe groot het licht eigenlijk is, maar hoe groot het lijkt. De zon is erg groot, maar omdat hij zo ver weg is, lijkt hij zo klein als een dubbeltje en werpt hij dus heel harde schaduwen. Een olielantaarn is veel kleiner dan de zon, maar als je hem direct naast je onderwerp zet, zal hij zachte schaduwen werpen omdat hij er relatief groot uitziet vanuit het oogpunt van het onderwerp. Hieruit volgt dat om de kwaliteit van het licht te regelen, je een lichtbron groter of kleiner moet laten lijken voor het onderwerp. De eenvoudigste manier om dat te doen, is door jouw lichtbron dichter bij of verder van uw onderwerp te plaatsen, of vice versa. Dit is natuurlijk niet altijd praktisch - misschien is de kamer waarin je filmt te klein, of film je buitenshuis met natuurlijk licht. Als je de afstand niet kunt veranderen, moet je de grootte wijzigen. Maar hoe verander je de grootte van een lichtbron? Dat is waar lichtmodificatoren binnenkomen. EEN LICHTMODIFIER IS EEN APPARAAT DAT OP ENIGE MANIER HET KARAKTER VAN EEN LICHTBRON VERANDERT, EN VELE ZIJN ONTWORPEN OM DE ILLUSIE VAN EEN LICHTBRON TE CREËREN, DIE GROTER OF KLEINER IS DAN HET IS.
Een lichtmodificator is een apparaat dat op de een of andere manier het karakter van een lichtbron verandert, en vele zijn ontworpen om de illusie te wekken dat een lichtbron groter of kleiner is dan hij is. Er zijn letterlijk tientallen, zo niet honderden verschillende soorten modificatoren, maar voor lichtkwaliteitsdoeleinden hoef je eigenlijk maar drie brede categorieën te kennen - en als je op zoek bent naar zachtere schaduwen, kun je gerust de derde negeren: Diffusers: als je jouw licht groter en zachter wilt laten lijken, kunt je een diffuser gebruiken. De meest voorkomende diffuser is waarschijnlijk de softbox. Softbox: als je een softbox gebruikt, lijkt jouw lamp de grootte van de doos te hebben, in plaats van de grootte van de lamp. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken en gemakkelijk te vinden in vele soorten en maten. Kies bij twijfel voor een softbox. Wolken: wolken zijn natuurlijk de diffuser van de natuur. Een bewolkte of wazige dag kan je het zachtste en mooiste licht geven dat je maar kunt wensen. Als je niet on-demand een wolk kunt toveren, is het op één na beste een diffuserpaneel of scrim. Beschouw het scrim als een draagbare wolk die het licht van elke bron verzacht, of het nu de zon is of een studiolamp.
Bij deze opname in Red Rock State Park, AZ wordt een scrim gebruikt om het harde woestijnzon- licht te verzachten. Reflectoren: als een diffuser niet het juiste hulpmiddel is, probeer dan in plaats daarvan jouw licht via een grote witte muur te reflecteren. Je lichtbron lijkt zo groot als de muur in plaats van de grootte van de lamp. Dit soort verlichting wordt ook wel "bounce-verlichting" genoemd. Als je geen muur bij de hand hebt, kun je je licht in een mum van tijd weerkaatsen op een stuk posterboard. Je kunt ook speciaal gebouwde reflectoren kopen in verschillende vormen, maten en kleuren voor allerlei situaties. Een beauty dish is bijvoorbeeld een komvormige reflector die een bijzonder zacht, maar toch helder en levendig licht creëert dat vaak wordt gebruikt voor het model- leren van close-ups. Als je buiten filmt, kunt je het effect van een gigantische reflector zelfs bij vol daglicht benaderen door jouw onderwerp in een volledige schaduw te plaatsen. De grond buiten de schaduw reflecteert zonlicht op jouw onderwerp en gedraagt ​​zich als een heel groot, heel zacht licht dat nog steeds het karakter van zonlicht heeft, maar zonder de felle schittering. Narrowers: er zijn verschillende modificatoren die u kunt gebruiken om een ​​lichtbron te verkleinen, waaronder rasters en snoots. Het gebruik van de juiste combinatie van raster en snoot op een gewone lamp kan een fel spotlight-effect creëren en is veel goedkoper dan een echte spot. Je kunt er alles over lezen, maar je zult pas echt begrijpen hoe de kwaliteit van licht werkt als je begrijpt hoe het voelt. Probeer het uit: ga een korte scène opnemen, zoals een minuutlange monoloog, buiten in direct zonlicht. Doe dezelfde scène opnieuw in een schaduwrijke plek. Als je licht hebt, probeer het dan binnenshuis met een enkel klein lichtje, zoals een zaklamp, dat je in de kamer neerzet, gericht op je onderwerp. Probeer het dan met dezelfde verlichting op dezelfde afstand maar weerkaatst tegen een muur. Hoe zien de schaduwen eruit? Wat nog belangrijker is, wat voor gevoel het geeft. Bron: Mike VanHelder Mike is a working writer, photographer and videographer in Philadelphia, PA