Belichting bij een filmopname: 5 belangrijke aspecten
Veel mensen denken ten onrechte dat filmen met een betere camera hen betere beelden oplevert. In werkelijkheid doet filmen met een eersteklas cinemacamera vaak meer om de gebreken in jouw opnamen bloot te leggen dan om ze te verbeteren. Een film zal nooit zo mooi zijn als zonder goede verlichting. Het grootste verschil tussen matige films en fantastische beelden is niet waarmee je de opnames filmt, maar het is de manier waarop je de beelden gaat opnemen. De beste manier om betere beelden te krijgen is door meer controle te krijgen over het uiterlijk van de dingen die je gaat filmen. Dit betekent dat je minder als een cameraman moet denken en meer als een filmmaker/regisseur. Denk er eens over na: een cameraman staat achter de camera en filmt wat hij of zij ziet. Maar een filmmaker/regisseur denkt na hoe het shot er in zijn geheel uit moet gaan zien. Hij beweegt zich over de hele set en neemt de controle over alles in het frame. Zo’n filmmaker houdt zich niet alleen bezig met de camerainstellingen. Hij neemt beslissingen over alles, van de kleur van het onderwerp tot de positie van de rekwisieten en het uiterlijk van de verlichting. En hierbij is filmverlichting de meest kritische factor bij het bepalen van de beeldkwaliteit. DE BESTE MANIER OM BETERE SHOTS TE BEWERKSTELLIGEN, IS DOOR MEER CONTROLE TE KRIJGEN OVER DE LOOK VAN DE DINGEN DIE JE OPNEEMT. Wanneer het gaat om de keuze en wijze van verlichting, dan zijn er minstens vijf factoren waarmee je rekening moet houden. Bij elke keer dat je een verlichtingselement inschakelt: positie helderheid kwaliteit vorm en kleur Lichte positie Bij “lichtpositionering” hebben we het over het aanpassen van de lengte, richting en hoek van schaduwen die een verlichtingselement werpt. Door een lichtbron in de buurt van de camera te plaatsen, ontstaat een zogenaamde vlakke verlichting. Vlakke filmverlichting is laag op de schaal van creativiteit en neutraal in termen van emotie. Wanneer je een lichtspot verder naar de zijkant van het onderwerp beweegt, wordt het steeds dramatischer en emotioneler. Wanneer je één kant van het onderwerp in een hoek van 90 graden ten opzichte van de camera belicht, ontstaat er een zeer dramatische uitstraling. En wanneer het licht op de muur achter het onderwerp wordt gericht, is het resultaat het uber-dramatische silhouet. Helderheid De “algehele helderheid” van een scène wordt vaak high key of low key genoemd. High key verlich- ting overspoelt de hele scène met hoge lichtniveaus, zodat alles helder verlicht is. Filmmakers gebrui- ken high-key verlichting bijvoorbeeld voor vrolijke scènes. Rustige verlichting daarentegen is donker. Hierbij maak je meer gebruik van schaduwen dan van de verlichting zelf, waardoor je drama en spanning creëert. Lichtkwaliteit De “kwaliteit van licht” verwijst naar de hardheid of zachtheid van een licht. Een hard licht wordt gekenmerkt door een scherpe schaduwrand en een diepe, donkere schaduw. Hard licht trekt de hoekige kenmerken van een gezicht naar voren en vestigt de aandacht op rimpels en plooien. Het kan een onderwerp er sterk, verweerd of slecht uit laten zien. Harde verlichting kan een onderwerp intimiderend doen lijken. Zachte verlichting heeft een brede, geleidelijke schaduwrand en een vage schaduw. Het is flatterend op het gezicht. Het verbergt rimpels en verbergt lijntjes in het gezicht, en maakt mensen vriendelijker en benaderbaarder. Mogelijk betrouwbaarder. Filmmakers veranderen de hardheid van een verlichtingselement door de lamp van spot tot flood aan te passen, of door diffusiemateriaal of een softbox aan de voorkant van het verelichtingselement toe te voegen. Vorm Bij “vorm” gaat het over het besturen en focussen van een lichtbron. In de meeste gevallen zou het licht niet gelijkmatig over alles in de scène moeten vloeien. Het mag alleen gaan naar de plek die jij wilt. Professionele verlichtingsontwerpers geven vorm aan lampen met behulp van filmverlichtings- tools die de lichtbron op een bepaalde manier blokkeert. Je kunt zelf ook experimenteren met allerlei huishoudelijke artikelen zoals, jaloezieën of boomtakken. Kleur Tenslotte de kleur van licht. De kleur van licht is een belangrijke overweging die beginnende film- makers vaak over het hoofd zien. Lichtkleur kan gemakkelijk worden veranderd. De kleur van licht heeft een enorme invloed op het uiterlijk van een scène. Geel of amberkleur geven een scène een warm gevoel. Ze kunnen ook het uiterlijk van een ochtendzonsopgang creëren. Opnamen die licht- blauw zijn getint, voelen koud aan; zoals de winter. Rode of oranje geven het idee van avond, vooral in combinatie met een lichtebron die lange schaduwen creëert. Het verlichten van een hele scène met marineblauwe verlichting geven het idee van de nacht. De beste manier om jouw beelden eruit te laten zien alsof ze uit een Hollywood-film komen, is door de verlichting minder als een videocameraman, maar meer als een filmmaker/regisseur te benaderen. Denk ook goed na over de opstelling van de verlichtingselementen. Kortom, het geheim van het maken van fantastische videobeelden is niet om een ​​betere camera te kopen, maar om meer controle te krijgen over wat er voor de lens van de camera gebeurt.  
Chuck Peters Chuck is schrijver en producer en heeft 3 Emmy-awards op zijn naam staan.